Ce cursieră să aleg?

În limbajul uzual sau chiar și în cataloagele de biciclete se vorbește despre cursieră sau bicicletă de șosea deși cu mulți ani în urmă industria producătoare le-a defalcat în subcategorii. Este important de știut ca pentru o anume activitate specifică ce bicicletă de șosea să alegem!
 

200312 milyen bringát 2

 

Așa precum la MTB, unde diferitele geometrii ale cadrului sunt combinate cu suspensii diferite pentru a se comporta optim la competiții, maratoane sau chiar cicloturism, și la cursiere există aceste subgrupuri chiar dacă vizual nu se diferențiază atât de puternic. Alegerea trebuie făcută conștient ca bicicleta aleasă să se potrivească perfect pentru activitatea preconizată și să nu fie nevoie de o lungă perioadă de timp pentru a ne obișnui cu o bicicletă care a fost proiectată pentru altceva. Pentru a evita astfel de greșeli prima dată trebuie să cunoaștem categoriile existente.

 
200312 milyen bringát
 

Cursierele pentru șosea sunt folosite de către cicliști profesioniști și amatori pentru competiții și antrenament. Aceste biciclete sunt clasificate în două categorii principale. În prima categorie sunt cursierele universale (classic race: Merida Scultura). Aceste cursiere universale se comportă excelent la toate formele de ciclism de șosea în afară de cursele contratimp. Cealaltă categorie este reprezentată de cursierele aero (seria Merida Reacto). Aceste biciclete sunt mai rigide și mai aerodinamice și permit și o poziție mai aerodinamică pentru ciclist. Aceste biciclete aero pot contribui în situații specifice pentru un rezultat mai bun pentru ciclist.

 
7000-E_blkblu_MY2020.jpg
2020 SCULTURA DISC 7000-E
Detalii produs
 

În acest caz, denumirea de cursieră se referă în mare parte la conceptul tradițional de cursieră, adică la acele biciclete pe care cicliștii profesioniști stau cu spatele încovoiat pentru că ghidonul are priză joasă și pedalează cu până la 60 km/oră. De-a lungul istoriei ciclismului s-au format unghiurile și geometria care permit randamentul cel mai ridicat în acest sport. 99% dintre cicliști s-a obișnuit din copilărie că dacă vrea viteză trebuie să stea încovoiat, să aibă o priză lungă la ghidon iar pentru sprinturi care depășesc 70 km/h este nevoie de stabilitatea oferită de o pipă mai lungă.

 
Anul 2018 a adus o mulțime de schimbări în lumea bicicletelor de curse, deoarece a permis utilizarea frânelor pe disc și la cursele profesionale de ciclism! Folosind frânele hidraulice pe disc,  se scurtează distanța de frânare, se poate intra cu viteză mai mare în curbă (decelerează mai repede), chiar și în condiții nefavorabile asigură o forță de frânare constantă (ce în nici un caz nu este valabil la frânele pe jantă) și necesită o forță mult mai mică pentru acționarea frânelor. Bineînțeles, concurenții profesioniști au profitat de ocazie, astfel încât din 2020 membrii Bahrain McLaren pedalează doar în șaua unor astfel de biciclete echipate cu frână pe disc. 
 
400_whtblk_MY2020.jpg 
2020 Merida Scultura Disc 400
 
Nu numai modelele de top au primit un nou sistem de frânare, ci și Scultura Disc 400 alu, chiar dacă echiparea nu este din categoria Dura Ace, ci modelul Shimano 105 care are un preț mult mai prietenos. Astfel, în 2020, oferta cuprinde șase modele de Scultura echipate cu frână disc. 
 
8000-E_slvblk_MY2020.jpg
2020 Merida Reacto Disc 8000-E
 
Cu un sprint ridicat din șa este de asemenea mai eficientă o priză joasă, pentru a putea dezvolta putere maximă.  La cățărare, având priza pe manetele de frână, randamentul este îmbunătățit de tubul frontal relativ scurt. Cu toate acestea, nu numai determinarea, dar și abilitățile fizice sunt necesare corpului nostru, pentru a tolera poziția necesară pe cursierele clasice. Aceste abilități pot fi dobândite, formate, dar cei care până la vârsta de 40 de ani nu a pedalat pe o cursieră clasică, este foarte probabil că Merida Reacto nu va deveni  niciodată confortabilă.
 
Ca și în cazul cursierelor clasice, frânele pe disc au apărut și pe cursierele Aero datorită modificării regulii UCI, astfel că modelele de top din 2020 sunt disponibile doar cu frâne pe disc. Testele în tunelul de vânt au dovedit că inginerii au făcut calculele corect, iar bicicleta aero pe disc are într-adevăr o rezistență mai redusă la aer.
 
Particularitățile bicicletelor de curse pe șosea, adică tubul frontal relativ mai scurt, tubul superior mai lung, pipa mai lungă, ghidonul mai îngust au ca efect pentru omul de rând o poziție corporală, care, nu este sigur că peste o anumită vârstă poate fi adoptată. Acest ciclist „casual” degeaba câștigă viteză datorită unei poziții  mai favorabile la rezistența aerului, însă în a doua jumătate a unui maraton de 5 ore va pierde mult mai mult, deoarece musculatura principală nu poate tolera această poziție pe termen lung și în loc de 40km/h abia va reuși să se târască cu 35km/h.
 
Același lucru este valabil și pentru unghiurile care sunt mai abrupte în cazul unei cursiere, permițând un control mai "agresiv" al direcției. Cicliștii profesioniști sunt încântați de aceste caracteristici deoarece în timpul competițiilor schimbarea agresivă a direcției este la ordinea zilei. Un ciclist novice va vedea din geometria de mai sus că, datorită unghiului abrupt al furcii, la schimbarea de direcție la viteze ridicate, bicicleta devine instabilă, mai ales dacă a înlocuit pipa cu una mai scurtă. Cu toate acestea, un ciclist cu experiență îndelungată, fără un unghi abrupt pentru furcă, ar simții că direcția este prea plată. 
 
 7000_grngrn_MY2020.jpg
2020 Merida Silex 7000
 
Se poate observa că există o cerere mai mare pentru cei care au nevoie de o cursieră confortabilă. Această categorie include acele biciclete de șosea cu ghidon curbat care nu presupune utilizare în condiții competiționale ci mai degrabă pentru hobby și sport în timp liber. Multe caracteristici tehnice servesc pentru a putea asigura utilizatorului o perioadă cât mai lungă în șa și pentru a conferi siguranță în timpul pedalatului.  Astfel de biciclete alcătuiesc noua familie Silex. Familia Silex a înlocuit seria Ride, și pentru ca schimbarea să fie cât mai avantajoasă, au numit-o gravel bike, deoarece este potrivit și pentru teren, aici, prin teren înțelegându-se drumuri de pământ, cu pietriș sau drumuri forestiere și nu trail-urile stâncoase. De fapt, nu numai că este compatibilă cu 622, adică roți de cursieră, însă chiar și set de roți de 650B (27,5 inchi) acceptă cadrul, mărime care face și din drumurile neasfaltate o experiență confortabilă, mai ales pentru cadrele din carbon. 
 
O bicicletă gravel este, de obicei, confortabilă datorită geometriei și designului cadrului, dar pentru Silex se mai adaugă anvelopa mai balonată, iar pentru anumite modele, tija de șa S-Flex Carbon cu un diametru de doar 27,2. În această categorie, putem vedea pentru prima dată un angrenaj cu o singură foaie, la care se adaugă un set de pinioane cu o gamă foarte largă de viteze, care simplifică schimbarea de viteze, scade greutatea totală și se obține o fiabilitate ridicată și în condiții de teren accidentat. În spate caseta de pinioane este de 11-42 sau 10-42, rapoarte care până acum doar la categoria MTB am mai întâlnit, dar aici este imperios necesar pentru a putea aborda urcușurile abrupte (cu o singură foaie în față!). Foaia din față este de obicei de 44, deci nu este mic, dar este un must-have, deoarece cu anvelope late de 28 mm se pate folosi și pentru antrenamente pe șosea
 
200320 road 1
 
Bicicletele gravel Merida sunt foarte confortabile și conferă o rezistență mult mai îndelungată ciclistului. Pe un traseu de 200 de kilometri, s-ar putea să fii mai rapid pe o bicicletă aero ca Reacto pe primii 100 km dar din cauza poziției corporale „neconfortabile”, la jumătatea distanței s-ar putea ca anumite grupuri musculare să dea chix și din acest moment, doar finalizarea turei ar fi un chin groaznic. O bicicletă confortabilă poate avea o rezistență mai mare la aer sau rigiditate scăzută în partea de mijloc, dar este mai puțin obositoare. Deoarece la un maraton rutier deplasarea se face în mare parte în grup, nu vom putea beneficia de rezistența favorabilă la aer, dar vom fi mult mai odihniți pentru a doua jumătate a cursei.
 
Cyclo Cross – CX-ul bun la toate – Competiții, antrenamente, utilizare zilnică
Această bicicletă este proiectată pentru competiții, însă face față cu brio și la antrenamente de iarnă sau pentru utilizare zilnică pentru navetiști.  Noul MISSION CX combină genele bicicletei competiționale perfecte de ciclocros cu o listă lungă de caracteristici datorită cărora obținem o bicicletă care se comportă excelent și la o utilizare zilnică. Noul cadru pe lângă faptul că este în concordanță cu noile reglementări competiționale, mai oferă și un spațiu generos pentru noroi. Paleta MISSION CX pe lângă modelele cu preț mai prietenos realizate din aluminiu, mai oferă și opțiuni ușoare din carbon. Cablurile sunt pozate în interiorul cadrului și prin montarea aripilor de noroi bicicleta devine tip „commuter” get-beget, chiar dacă ea a fost proiectată specific pentru competiții. 
 
 
 
7000_grnblk_MY2020.jpg
2020 Merida Mission CX 7000
Detalii produs
 
MISSION ROAD – endurance/adventure road
Pe lângă modelul Mission CX lansat anul trecut, în 2020 a venit și un model pentru asfalt, model denumit Mission Road. Amândouă modelele sunt construite pe același cadru, însă echiparea și respectiv domeniul de utilizare diferă. Mission CX a devenit un model polivalent deosebit de apreciat, încât poate fi folosit chiar și ca o cursieră pentru cicloturism. Spațiul mare rezervat pentru noroi permit utilizarea anvelopelor de șosea de 32, care împreună cu unghiul mai plat al tubului frontal are ca rezultat o cursieră solidă și confortabilă. Sunt disponibile modele cu cadru atât din aluminiu cât și din carbon, și desigur echipate doar cu frâne pe disc. 
 
 
 
400_blublk_MY2020.jpg
2020 Merida Mission Road 400
Detalii produs
 
Tot pentru utilizare competițională sunt fabricate cursierele contratimp și triatlon așa cum este seria Merida WARP. Aceste biciclete prin geometrie, realizare și echipare – ghidon contratimp, roată, șa – pot diferi semnificativ față de „cursierele tradiționale”. La cursa olimpică de triatlon există reguli stricte ca și regulile UCI referitor la bicicleta utilizată însă la competițiile Ironman sau la cursele pe distanțe mari regulile sunt mult mai permisive ceea ce se poate observa și la aspectul bicicletelor folosite. Aceste ultime biciclete diferă față de cursierele contratimp de șosea datorită reglementărilor UCI precum și datorită poziției mai joase a ghidonului la cursierele contratimp.
 
Time Warp Tri Limited 
2020 Merida Time-Warp TRI Limited
 
 
Dacă am continua enumerarea bicicletelor care nu intră în această categorie, în acest catalog imaginar ar urma să vorbim despre bicicletele fitnes, trekking, cross (Merida Speeder și Merida Crossway), însă aceste biciclete și subcategoriile lor pot fi ușor identificate datorită ghidonului drept. Cei care au început ciclismul cu o cursieră tradițională întotdeauna vor simți nevoia ghidonului curbat cu nenumăratele poziții de prindere. Alții consideră perfect ghidonul drept (cu sau fără coarne) și nu se pot obișnui cu ghidonul curbat. Biciclete "rutiere" confortabile pot fi găsite într-o bicicletă trendy, sportivă și ușoară, pentru fitnes.
 
 
900_blkslv_MY2020.jpg
2020 Merida Speeder 900