Merida MTB Press Camp 2016 - Biciclete noi și segmente noi

23.05.2016.

Merida MTB Press Camp s-a desfășurat și în 2016 la Albstadt, Germania, în același timp cu etapa de Cupă Mondială la cross country. Freerider.ro a fost la fața locului, iar articolul rezultat în urma evenimentului este cât se poate de elocvent. Iată ce au avut de spus redactorii singurei reviste de ciclism din România.

Ca de obicei, Jurgen Falke, R&D-ul și omul de bază de la Merida, a fost cel care a ținut prezentarea noilor modele, într-un teatru din Albstadt. Actorii au fost însă noile biciclete lansate de taiwanezi, care nu doar că atacă un segment nou, cel de 27plus, ci îmbunătățesc recent-lansatul 96 și aruncă în horă noul hardtail, BigNine/BigSeven, la 5 ani de la lansare (în 2011 Merida lansa primul său 29er, remember?). Fără violență însă, Jurgen Falke ne-a prezentat pe larg armele cu care aceștia se vor duela în segmentele bicicletelor de race și a celor de fun. De menționat că Merida are o cotă foarte importantă de piață în Europa, în condițiile în care aici se vând aproximativ 11 milioane de unități anual, piețe precum Italia sau Germania fiind cele care atrag cei mai mulți cumpărători (41% din total vânzărilor de pe bătrânul continent). Așadar, noile biciclete trebuie să corespundă exigențelor pieței.

Noua Merida 96 (Ninety-Six) este de fapt aceeași bicicletă de anul trecut, căreia i s-au adus câteva îmbunătățiri, precum: instalarea standardului Boost, adică un ax de spate cu o lățime de 148mm (de la 135mm), rezultând într-un triunghi posterior și roți mai rigide, dată fiind construcția mai lată. Chainstay-ul a fost scurtat și mai mult, iar triunghiul posterior este asimetric. Pe față, tronează tot o furcă cu standardul Boost, deci cu un ax de 110mm lățime.

DSCF7578.jpg

Acestea fiind spune, echipările și variantele vor rămâne similare. Bicicleta se simte foarte bine pe traseu, fapt confirmat pe termen lung și de colegul meu Robert Dobai, care folosește una. Este agilă, îți permite să abordezi trasee de dificultate mare, este foarte confortabilă dat fiind faptul că este o bicicletă de race, iar manevrabilitatea a reușit să mă impresioneze.

(…)

Un produs la fel de important pentru cei de la Merida, dar care va avea un segment mai mare de piață (a se citi, cerere mai mare) este noul hardtail BigNine, cu roți de 29 de inch. Sau BigSeven, dacă-l cumperi cu roți de 27.5 inch.

DSCF7659.jpg

Întâi de toate aș dori să încep cu greutatea cadrului. Trăim vremuri în care producătorii se duelează serios când vine vorba de cât cântărește respectivul agregat, însă în continuare sunt puțini cei care au reușit să scadă limita sub 900 de grame. Merida nu se numără printre aceștia, însă a avut o abordare interesantă: livrează greutatea tuturor sub-componentelor cadrului, adică urechea, protecția, intrările cablurilor, axul, cheița de șa și protecția de lanț de pe chainstay. Astfel, cadrul gol-goluț are 900 de grame, dar adăugând toate cele de mai sus, rezultă 1.005 grame. Pentru a menține greutatea cât mai scăzută, axul este livrat cu o prindere specială care poate fi pur și simplu scoasă după ce strângi axul. Iar astfel mai salvezi… 28 de grame! Desigur, aceste cifre par hilare pentru noi, însă pentru alții s-ar părea că au o deosebită importanță. În fine.

(…)

Când vine vorba însă de modelul cu roți de 27.5 inch, unghiurile se modifică un pic și deja avem un headtube amplsat la sub 70 de grade și un chainstay de 423mm. Din păcate însă, modelul cu roți de 27.5 inch a fost de negăsit în puhoiul de biciclete pus la dispoziție de Merida. Greutatea de sub 9kg a lui Big.Nine este de vis, iar la deal parcă urcă singură, efortul meu fiind diminuat semnificativ. Nu te gândi că este un doping-bike (adică o bicicletă electrică), însă îți face viața mult mai ușoară. Probabil și faptul că am ocazia destul de rar să pedalez pe o bicicletă atât de ușoară, a contat. Ghidonul lat este o binecuvântare la vale, iar transmisia 1×11 potrivită pentru necesitățile mele, mai puțin pe ture lungi, dat fiind faptul că foaia avea 34 de dinți, iar eu nu eram Hermida. Ce-ar mai fi de știut: față de generația anterioară de hardtail-uri, cei de la Merida au scurtat headtube-ul cu 1 mm, au montat o pipă cu rise negativ, au crescut reach-ul cu 25 de mm și au instalat o pipă mai scurtă, de 80mm. Iar prinderea schimbătorului de foi lipsește cu desăvârșire, căci cadrul este conceput pentru transmisiile 1x.

(…)

Nu în ultimul rând, cei de la Merida lansează noul Big.Trail, un hardtail cu roți de 27plus, care oferă multă distracție, așa cum aflu de la Jurgen. Din nefericire, nici pe această bicicletă n-am apucat să pedalez, căci exista un singur model cu cadru de 17 inch, iar acesta a fost călărit în permanență.

DSCF7697.jpg

Despre bicicletele 27plus am tot scris și nu voi relua aici concluziile, însă în principiu, trebuie să reții că este o bicicletă pentru poteci agresive, cu o echipare ce aduce cu bicicletele de enduro, echipare din care nu lipsește și o tijă de șa reglabilă. Pe cadrul din aluminiu cu o greutate de 2.101 grame (în dimensiunea M), a fost montată o furcă de 130mm, suficientă pentru a prelua din greul pe care-l întâlnești pe traseu. Să nu uităm că în cazul acestor biciclete, anvelopele cu un balonaj, aș spune, extrem de mare, sunt suficiente pentru a acționa precum un set de microsuspensii. Deși, dacă blochezi furca și alegi să rulezi cu o presiune de 1 bar, le-aș putea numi ușor macrosuspensii, căci contribuie din plin la confortul pe care-l obții pe bicicletă.

Articolul a fost publicat in original pe Freerider.ro si poate fi citit in intregime aici.

 

HU | RO