Merida Press Camp 2014 – Testarea bicicletelor

 

Desi suna a cliseu, Press Camp-ul organizat iarna de Merida pe insula Mallorca din Spania este o ocazie unica pentru participanti din mai multe puncte de vedere. In primul rand compania ofera tuturor ocazia sa iasa pentru cateva zile din monotonia iernii si sa zboare pe insula unde temperatura poate ajunge si la 30 de grade iarna la soare. Apoi li se da ocazia sa testeze niste biciclete de nivel foarte inalt, adesea modelele de top folosite de chiar membri echipelor care folosesc in competitiile internationale aceste biciclete.
 
Anul acesta Press Camp-ul din Mallorca a fost dedicat bicicletelor de sosea. Iar acest lucru este o premiera daca ne gandim ca evenimentul a fost creat, acum mai bine de 10 ani, pentru echipa de mountain bike Multivan Merida Biking Team. Motivul pentru care focusul a fost pe cursiere a fost faptul ca incepand din ianuarie 2013 Merida este sponsorul si a unei echipe de sosea rezultand echipa Lampre-Merida.
 
La Press Camp a fost prezent si Dan Mazilu, fost Redactor sef al revistei de ciclism MBike actual redactor la portalul online de ciclism DirtBike.ro, care a documentat evenimentul pentru noi. Iata ce a avut de spus in legatura cu bicicletele de sosea Merida Reacto EVO si Merida Ride PRO pe care le-a testat.
 
---
 
Bicicletele de sosea sunt destul de diferite fata de mountain bike. Poate va intrebati de ce, pana la urma tot doua roti, un ghidon si un lant au. Este drept insa cursierele sunt mult mai pretentioase decat mtb-urile. Cursierele sunt mai rigide, ruleaza pe o suprafata rigida, iar daca marimea nu ti se potriveste perfect vei avea de suferit. Si nu ma refer doar la faptul ca te vor durea toate alea ci efectiv, in timp, iti poti distruge genunchii si spatele daca pedalele nu sunt corect reglate si daca cadrul nu are marimea corecta.
 
Desi am experienta suficienta am afalt, inca odata, pe pielea mea ce inseamna un cadru nepotrivit. Inainte de a testa orice trebuie sa vorbim putin despre marimi si inaltimi pentru ca altfel degeaba este o bicicleta confortabila si usor de folosit daca nu stai bine pe ea.
 
La Press Camp-ul din februarie 2014 am testat doua biciclete de sosea - Merida Reacto EVO si Merida Ride PRO. Alaturi de Merida Warp TT – folosita de echipa Lampre-Merida in etapele de contratimp din cursele de WorldTour, Reacto EVO este folosita cel mai mult, in majoritatea curselor de o zi sau pe etape. Reacto EVO este o cursiere „normala”, dar si „aero” in sensul ca tevile cadrului cat si mare parte din componente, au fost gandite sa fie cat mai aerodinamice. In sectiune multe din tevile cadrului seamana cu cea a unei aripi de avion. Apoi este si cursiera Ride PRO folosita de Lampre-Merida mai mult in cursele de o zi sau etapele care se desfasoara pe o suprafata de rulare dificila cum ar fi piatra cubica sau drumuri neasfaltate. Este folosita aceasta bicicleta intrucat a fost din start gandita sa fie mai confortabila, mai „iertatoare”. Cadrul dispune de o multime de specificatii care vin in ajutorul ciclistului atunci cand drumul este dificil.
 
IMG_5475
 Dan Mazilu testand bicicleta Merida Ride PRO
 
Dar vorbeam mai devreme de marimea cadrului si a bicicletei. Ma astepam ca pe Ride PRO sa ma simt extrem de bine si confortabil in comparatie cu Reacto EVO care este mai rigida si mai performanta. Iar rezultatul acesta ar fi trebuit sa se intample daca bicicleta ar fi avut marimea corecta. Insa Ride PRO-ul pe care l-am luat avea cadrul prea mare pentru inaltimea mea eu tot timpul trebuind sa stau exagerat de intins pe ea. Asa ca m-am intors pentru a lua alta in asa fel incat sa ma pot bucura cu adevarat de test.
 
IMG_5409
 Traian Goga, de la Freerider.ro, testand cursiera Merida Reacto EVO
 
Merida Ride PRO este bicicleta confortabila pe care Lampre-Merida o foloseste in curse cu drumuri proaste cum ar fi Clasicele Primaverii, curse ca Milan-San Remo, Paris–Roubaix, Gent–Wevelgem, Amstel Gold Race La Flèche Wallonne etc. Drumurile proaste se refera in special la piatra cubica. Aceasta, nu de putine ori, este la randul ei de foarte proasta calitate lucru care solicita bicicleta si biciclistul extrem de mult.
 
roubaix
 O sectiune din traseul cursei Paris – Roubaix.
Se vede aici cat de dur este stresul la care este supusa bicicleta si ciclistul. (sursa foto bikeraceinfo.com)
 
Din aceste motive in cadrul Ride PRO au fost integrate mai multe specificatii care au ca rezultat mai mult confort pentru utilizator. Din start se observa furca bicicletei care are o portiune ingustata in partea de jos. Motivul acestui design este pentru a permite furcii sa flexeze cand intalneste drumuri grele absorbind mare parte din vibratiile drumului si oferind ciclistului un plus de confort.
 
5562 + 5567.jpg
 Se observa furca ingustata in partea de jos si imbinarea tevilor seatstay cu toptube.
 
Partea din spate a fost si aceasta gandita pentru a oferi cat mai mult confort. Astfel tevile seatstay se imbina cu teava toptube undeva mult mai sus fata de locul de imbinare la Reacto EVO. Obtinem astfel un triunghi spate mai mare care, desi ofera suficienta rigiditate ofera totusi un confort mai mare decat la Reacto.
 
Apoi avem teava toptube care dispune de o mica cocoasa in partea dinspre pipa. Desi aproape insesizabila cocoasa are acelasi rol de a absorbi cat mai mult din vibratiile venite de la un drum de slaba calitate, iar acest lucru se simte din plin cand treci de pe asfalt pe macadam.
 
IMG_5563
 In partea dreapta a toptube-ului se vede cocoasa tevii.
 
Confortul se continua apoi cu tevile chainsatay si seatstay. In sectiune acestea dispun de un oval foarte pronuntat in cea mai mica parte avand in sectiune doar 10 mm. Aceasta aplatizare extrema are acelasi rol, de a absorbi vibratiile venite din drum.
 
IMG_5564
 Tevile seatstay extrem de plate
 
Apoi am testat Merida Reacto EVO, calul de bataie al echipei Lampre-Merida, bicicleta folosita in majoritatea curselor si etapelor. Este o bicicleta aero de care m-am temut putin la inceput. Gandindu-ma ca este gandita sa fie extrema si sa livreze ciclistilor maximum de rigiditate si performanta m-am gandit ca voi avea o tura de test de 60 de km de cosmar. Nu mica a fost surpriza cand am vazut cat de bine stau pe ea si cat de eficient sunt. Inca odata s-a confirmat faptul ca marimea bicicletei este extrem de importanta. Trebuie sa ti se potriveasca perfect pentru ca experienta sa fie la randul ei perfecta.
 
Reacto EVO este gandita sa fie aerodinamica. Acest lucru are implicit un avantaj, faptul ca tevile cadrului pot fi facute usor sa fie rigide, insa cu acest avantaj vine si un dezavantaj, confortul ciclistului are de suferit. Dar Merida a reusit sa asigure suficient confort ciclistilor profesionisti prin specificatiile pe care le-a integrat in cadru in acest sens.
 
Din start observam tija de sa S-Flex. Intrucat aceasta este de tip aero, in sectiune arata ca o aripa de avion, o asemenea forma nu putea oferi nici un grad de flexibilitate si confort pentru ciclist. Din acest motiv Merida a integrat acea fereastra in partea superioara care ofera suficienta felxibilitate si confort.
 
IMG_5529
 Tija de sa cu sistemul S-Flex de absorbtie a vibratiilor
 
Dar sa revenim la aerodinamica. Fiecare portiune ca cadrului a fost optimizata pentru a opune cat mai putina rezistenta la vant. Tevile chainstay si seatstay au fost ingustate la maxim, iar furca dispune de o adancitura pentru ca frana sa fie usor ingropata si deci mai aerodinamica. Tot la frane, cea spate este instalata in cu totul alt loc decat suntem obisnuiti, mai exact sub angrenaj. Motivul acestei pozitionari este tot o mai buna aerodinamica.
 
5542 + 5551
 Frana fata ingropata in furca, iar frana spate instalata dedesubtul angrenajului pedalier
 
Nu in ultimul rand avem zona rulmentului pedalier care este masiva si robusta, gandita sa ofere ciclistului cat mai multa rigiditate torsionala. Rezultatul unei astfel de rigiditati este ca ciclistul poate pedala in picioare si in forta fara sa imprime cadrului miscari de flexie laterala, toata energia lui fiind preluata de pedale si transmisa prin lant la roti si asfalt. Daca ar fi existat flexie in zona BB-ului ar fi fost ca la o furca cu suspensie gandita sa absoarba energie. Daca ar fi flexat cadrul ar fi absorbit o parte din energia ciclistului.
 
IMG_5556
 Zona bottom bracket masiva si rigida
 
In cele 4 zile de Press Camp am avut timp sa folosesc bicicletele suficient pentru a observa asemanarile si deosebirile dintre ele. Iar acestea sunt evidente. Daca Ride PRO este o bicicleta „normala” insa optimizata pentru confort, Reacto EVO este o bicicleta rigida, aerodinamica si performanta. Daca pentru prima confortul primeaza, pentru a doua aerodinamica este pe primul loc. 
 
Pentru utilizatorul normal, care nu isi permite doua cursiere fie din motive financiare fie ca pur si simplu nu are unde sa le tina, Ride PRO va trebui sa fie alegerea sa in cazul in care este incepator sau prefera turele lungi alaturi de prieteni in detrimentul concursurilor. Merida Reacto EVO este destinata mai mult celor cu o experienta peste medie si care sunt dispusi sa sacrifice o parte din confort pe viteza si performanta. Reacto EVO este perfecta pentru concursuri, pentru antrenamente in forta si pentru plimbari pe distante medii.