Noua biţă DH UMF Duncan 2 a lui Jakesz




Jakesz:
Biţa mea cea nouă a fost montată în atelierul 7030 Surprise CO de către Gulyás Misi. Ne-au ghidat două idei: să realizăm cea mai bună biţă DH şi să refolosim cât mai multe componente de pe biţa mea veche, pentru a face economii.
Geometria cadrului diferă în totalitate de cea veche, lucru ce ne-a dat multe bătăi de cap. Butucul din faţă şi spate am reuşit fără nici o problemă să le montăm în locaşul lor nou, însă lista componentelor care au putut fi transferate fără modificări se şi opreşte aici. La piesele noi, am ţinut cont şi de culoare, aşa că avem doar trei culori: verde, alb şi negru.

Vă dezvălui câteva secrete de ce am optat pentru anumite soluţii la construirea acestei Super-Biţe.

Cadru: UMF Duncan 2
Greutatea cadrului cu telescop spate montat este de 5,5kG, ce se încadrează în categoria inermediară la DH. Este foarte important ca centrul de greutate să fie cât mai jos pentru a mări manevrabilitatea. Proiectanţii au făcut o treabă foarte bună, asta s-a putut vedea la primele ture de probă: are o manevrabilitate excelentă. Telescopul din spate (dacă se optează pentru a fi echipat cu telescop spate la cumpărare) este Marzocchi Roco WC, ce conferă o mare sensibilitate în urmărirea terenului. Poţi aborda terenul accidentat fără să-te nelinişteşti pentru bicicletă. Datorită suspensiei şi a centrului de greutate situat foarte jos, nu te aruncă din curbă şi doar un cauciuc bun mai lipseşte ca să ai şi aderenţă.
Cateva accesorii ce ne deranjau simţul estetic au fost eliminate iar găurile le-am umplut cu un burete special ca noroiul să nu adauge greutate în plus, iar la spălare să nu intre apa unde nu trebuie.



Jante: Rigida Taurus 2000
Aceste jante nu sunt des folosite pentru DH, dar noi am optat pentru ele datorită greutăţii mici.

Spiţe şi nipluri: DT Swiss
Am folosit spiţe de 2mm, în faţă cu nipluri din aluminiu iar în spate din cupru. Diferenţa de solocitare dintre cele două roţi a fost motivul folosirii de materiale diferite.

Cuvetărie: FSA Big Flat PIG 1.5”
Partea de jos este cea de fabrică, însă partea de sus este un 7030 Surprise CO integrat. Misi a venit cu idea, căci aşa ghidonul a ajuns cu 2 cm mai jos, ce contează mult la manevrabilitate.



Pipă: Sunline 888
Pipă scurtă cu înălţime mică.

Ghidon: Ritchey WCS Rizer White
Ghidon uşor cu înălţare mică. Eterna problemă, să nu fie prea înaltă faţa bicicletei a fost motivul alegerii acestui ghidon, care nu este suficient de lung pentru o biţă DH, dar cu un accesoriu special am rezolvat problema şi am ajuns la o lungime de 73 cm.

Frâne: Shimano XT és Saint Mix
Frâna din spate s-a putut transfera de pe vechea bicicletă şi a primit un disc de 180cm, însă la frâna din faţă a apărut o problemă: Marzocchi 888 WC are o montură diferită care o face incompatibilă cu frâna cea veche şi nici prin folosirea unui adaptor nu se putea rezolva deoarece era pentru disc de 203. Aşa că am schimbat mecanismul pe un Saint, însă au rămas manetele XT.



Ghid de lanţ: E.Thirteen
Are un raport preţ calitate foarte bun, însă va trebui să mă obişnuesc, că nu protejează împotriva atingerii solului cu foaia.

Angrenaj: Shimano Saint
Mutarea angrenajului de pe biţa veche a necesitat cele mai multe adaptări. Prima dată a trebuit să eliminăm punctele de susţinere a foii mici, de care nu voi mai avea nevoie. Partea mai grea a fost adaptarea lăţimii angrenajului care avea 73mm (cu ghidul de lanţ 77mm) însă cadrul avea o lăţime de 83mm, aşa că prin frezare am redus această mărime până la 77mm. Această adaptare a avut la bază considerente economice.

Schimbător spate: Shimano SLX Shadow GS
Este un schimbător care m-a convins că indiferent de terenul pe care mă dau nu se atinge de cadru cauzând un zgomot neplăcut.




Biţa a fost gata după trei săptămâni de trudă şi a putut fi admirată la a II-a Expoziţie de biciclete. După ce au fost realizate şi ultimele reglaje, inaugurarea s-a făcut la Concursul Montan Matra.

La urmă dar nu în ultimul rând, vreau să mulţumesc ajutorul nepreţuit a lui Kovács Tamás şi BikeFun, priceperea şi munca lui Gulyás Misi fiindcă fără ei această biţă nu ar fi existat.