Race Lite 905: Cursieră de vârf din aluminiu

 
Aşa cum face în fiecare an, şi anul acesta Merida şi-a reînnoit paleta de cursiere. Varianta de top de până acum, care a fost Scultura Evo, a fost înlocuită cu un nou model de top cu tubul şeii integrat şi cadru cu caracteristici aero cu o greutate sub 1000 grame. Numele noului model este Reacto pentru care au şi apărut în diferite publicaţii teste. Este disponibil în trei variante de echipări cu greutatea maximă de 7kg. Pe lângă acest vârf de lance al categoriei care a preluat conducerea, vom putea întâlni în continuare şi pe celelalte modele Scultura într-o formă nouă cu caracteristici îmbunătăţite. Modelele din aluminiu deasemenea au trecut prin câteva modificări. Am primit pentru testare vârful de lance a acestei categorii botezat Race Lite 905 şi echipat cu set Ultegra. 
 
Pe paleta de produse, luând ca bază ierarhică materialul din care este realizat, aluminiul se situează exact după modelele de carbon. Cadrele de aluminiu, Merida le-a clasificat în două categorii mari în funcţie de necesităţile diferite a celor două categorii de ţintă. Seria Race a fost creată special pentru competiţii şi performanţă, iar seria Ride este concepută pentru o utilizare de către ciclişti într-un stil mai lejer. Această diferenţă poate fi observată atât în forma şi geometria cadrului cât şi în stilul de echipare. Modelele Ride au ca prioritate confortul şi acest lucru se poate observa în geometria cadrului (tub frontal şi furcă lanţ mai lung), la anvelope care sunt de 25, la tija şeii cu diametru mai mic (27.2mm) şi un ghidon mai puţin “sălbatic” decât seria dură Race care chiar şi la o primă vedere arată ca născut pentru competiţii.
 
Modelele agresive Race au moştenit geometria dezvoltată de-a lungul anilor pentru Scultura şi care este realizată de către Merida din cel mai bun tub de aluminiu -6066- triplu tras şi cu greutate micşorată. Biţele sunt echipate cu diferite seturi Shimano iar designul şi paleta coloristică sunt în directă legătură cu setul utilizat. Varianta 905 echipată cu Ultegra având o coloristică dominantă de alb-negru s-a apropiat cel mai tare de gustul echipei de testare. Cadrele Race Lite sunt disponibile în şase mărimi (47(XS)-50(S)-52(M)-54(M/L)-56(L)-59(XL) cm) şi au câteva caracteristici în comun: tubul superior are câteva grade înclinare faţă de orizontală şi varietatea de forme şi grosimi a tuburilor din care este realizat cadrul în funcţie de forţele care apar în locul respectiv. Acestă multitudine de tipuri de tuburi sunt îmbinate curat şi estetic cu ajutorul unei tehnologii speciale de sudură. Detaliul cel mai frumos al întregii structuri reprezintă – fără doar şi poate- forma tubului superioar care asemenea cadrelor de carbon cuprinde în interior bowdenul frânei spate. Toată această grijă pentru detalii are ca rezultat un look exclusivist şi pur.
 
110426 road lite 905 1
 
În legătură cu echiparea bicicletelor nu există mari diferenţe faţă de anii trecuţi: Merida a rămas la performantele comboului FSA –Shimano. Sigla mărcii americane o putem găsi pe braţul pedalier compact de 50-34 şi tija şa de 31.6”. Restul echipării este realizată de setul 2011 Ultegra: cele 20 de viteze împreună cu foile compacte sunt suficiente pentru orice teren. Se poate spune că marea schimbare la 905 se poate observa în cazul setului de roţi de mare performanţă. Roţile nu sunt din categoria ”pană” însă sunt de încredere şi foarte rezistente- în faţă au 20 spiţe, în spate 24 spiţe, cu o greutate de 1900 grame: DT Swiss R1900. Spiţele au un design aero şi un profil puţin mai înalt decât până acum iar acest lucru conferă un look sport bicicletei. Furca este una dreaptă şi este fabricată de Merida şi se încadrează perfect în ansamblul general.
 
110426 road lite 905 2
 
Bicicleta are o greutate mică şi asta se poate simţi la prima atingere (nu chiar datorită pieselor DT) aspect ce şi în timpul pedalatului se face simţită prezenţa. Datele fabricantului indică 8.5 kilograme ce se poate considera o greutate prietenoasă între cadrele de aluminiu. Această greutate se poate micşora şi mai mult prin utilizarea unor roţi mai uşoare: se poate cuburâ chiar sub 8 kilograme.
 
Atunci când a venit la testare Merida Race Lite 905 ne-am amintit imediat că acum câţiva ani am mai avut plăcerea de a testa această bicicletă - desigur la vremea respectivă avea caracteristici mult mai slabe, deoarece de atunci a trecut prin multe modificări care –clar- au avut un efect mai mult decât benefic: atât designul cât şi caracteristicile de înaintare. Câteva diferenţe concrete: cadrul a devenit mai rigid, a fost rezolvată fixarea bowdenului de schimbător de pe tubul frontal şi în general, toate echiparea a devenit mult mai calitativă şi de încredere. Este de ajuns să ne gândim la echiparea cu roţi RS10, de care – din fericire- nu ne-am mai lovit de atunci. Varianta de acum câţiva ani nu ne-a impresionat în niciun fel însă modelul din acest an intră cu lejeritate în categoria “ vreau şi eu”! Echipa de testare a ajuns la concluzia că îmbunătăţirile aduse seriei  Race Lite 2011 au ridicat nivelul calitativ într-atât de mult încât o poate concura cu uşurinţă pe varianta de acum câţiva ani a modelului de carbon Scultura. Acest nivel îi permite oricărui ciclist să facă faţă oricăror provocări de tip rutier – fie ea competiţie sau tură. Modelul negru alb este un partener de încredere în orice situaţie.
 
110426 road lite 905 3
 
Ca şi concluzie, putem spune că Merida nu a făcut nimic special cu Race Lite, doar a eliminat toate lucrurile care erau în plus chiar dacă erau briz-brizuri moderne şi a obţinut o bicicletă cu caracteristici excelente de înaintare şi cu manevrabilitate ridicată în categoria aluminiu dedicat competiţiilor. Fabricantul a reuşit să exceleze şi la categoria design şi dacă aşa continuă şi mai departe atunci toate condiţiile sunt îndeplinite pentru ca şi această categorie de biciclete să aibă un nume binecunoscut şi apreciat pe piaţa din ce în ce mai mult cu caracteristici de tip nişă a bicicletelor din aluminiu precum categoria cadrelor de carbon care este strâns legată cu numele campionului mondial Hermida. 
 
Celor care nu au bani suficienţi le putem recomanda varianta Race Lite cu echiparea Shimano 105, Tiagra sau chiar Sora din seria 904-901 ca şi o alternativă viabilă. 
 
Pentru o alegere perfectă pentru oricare ciclist putem da un sfat: Merida începând cu acest an le-a introdus şi pe aceste modele în sistemul naţional de testare, deci fiecare dintre voi le poate testa la centrele de testare Merida inclusiv modelul 905 testat de noi şi se poate dumiri despre caracteristicile excelente al modelului.
 
 Caracteristici:  
 
Mărimi: 47(XS)-50(S)-52(M)-54(M/L)-56(L)-59(XL) cm
Cadru: Race Light-Single
Furca: BC CF Lite-S
Schimbător faţă: Shimano Ultegra Double
Schimbător spate: Shimano Ultegra SS
Manete frână/schimbător: Shimano Ultegra-2 / Ultegra-10 ( 20 viteze)
Frâne: Shimano Ultegra
Braţ pedalier: FSA Energy 50-34 MegaExo
Lanţ: Shimano CN-5
Jante: DT Swiss R1900
Pinioane: Shimano CS-5700 11-25
Anvelope: Vittoria Rubino Pro Slick 23 60 KV
Ghidon: FSA Gossamer Ergo OS
Pipă: FSA OS-190 -6°
Cuvetărie: Big Conoid Neck
Tija şa: FSA Team Issue SB25 31.6
Şa: Q-BIK
Greutate: 8.5 ( fără pedale)
Preţ: 6 590.00 RON
Separat set cadru: 1 490.00 RON