Set cadru Merida Road Race Lite 904

Site-ul Bicycle Retailer, care are informaţii întotdeauna la zi despre piaţa bicicletelor şi noile trenduri, a anunţat că Merida, cu baza de producţie în Taiwan, ar fi producătorul de cadre cu dezvoltarea cea mai dinamică din ultimii ani. Având la îndemână setul de cadru Merida Road Race Lite 904, ne-am propus să vedem în ce măsură este adevărată această informaţie. Afirmaţia site-ului se poate datora şi faptului că Merida a răspuns cu promptitudine cererii pieţei de biciclete din China care a cunoscut o adevărată explozie. Cererea s-a diversificat şi acoperă în mare parte şi clasa medie de preţ, inclusiv media superioară: o parte a populaţiei de 1,3 miliarde a devenit interesată de noile tehnologii în domeniul bicicletelor iar Merida s-a concentrat în cadrul departamentului de cercetare şi dezvoltare pentru anul 2012 pe această nouă nevoie a chinezilor.

Pentru 2012 Race Lite are nenumărate noutăţi tehnice. Designul a rămas modern cu un nivel estetic ridicat.

Deşi Merida are sediul în Taiwan, proiectarea este realizată de ingineri germani ce este apreciat şi de către clienţii din orientul îndepărtat. Marca este asociată în continuare cu bicicletele MTB de calitate (această imagine este întărită de echipa de ciclişti MTB cu cele mai multe succese care concurează sub numele firmei). Pe lângă oferta de vârf, Merida are o gamă largă de biciclete pentru oraş, hobby şi şosea. Bicicletele Merida încorporează inovaţii tehnice proprii care azi, când cadrele se produc în mare parte după o reţetă unică, este o iniţiativă lăudabilă a cărui rezultat nu au întârziat să apară. Prezentarea noastră se concentrează asupre acestor aspecte având ca pornire categoria Road Race Lite 904 din 2012, care prezintă caracteristici tehnice de vârf în categoria sa.

 

Pe tubul inferior în partea inferioară găsim o adâncitură longitudinală care în partea interioară a tubului se continuă cu o întăritură. Designerii au scos maximul din componente ca să mărească rezistenţa fizică.

Cei de la Merida se pricep fără doar şi poate la utilizarea aluminiului pentru construcţia de cadre. Ei au introdus prima dată sudura robotizată şi componentele cadrului cu dimensiuni care sunt în legătură cu forţa care trebuie să suporte. Producţia acestor cadre speciale poate fi făcută profitabilă doar în cazul seriilor de masă. Rezistenţa în timp niciodată nu a existat ca problemă: sunt mulţi ciclişti care în continuare pedalează pe cadre Merida fabricate acum 10 ani, având la bord foarte mulţi kilometrii. Rezistă în timp, sunt uşoare şi nu sunt scumpe aceste biciclete din aluminiu - majoritatea cicliştilor de aşa ceva au nevoie.

 

Sudurile sunt finisate, forma tuburilor este complexă iar bowdenul spate pentru frână este ascuns.

Pentru acelaşi caracteristici tehnice, cursierele pot fi achiziţionate în 2012 la preţuri mai mici chiar sub ameninţarea inflaţiei generale. Ultima variantă Road Race Lite care reprezintă vârful ofertei de cadre de aluminiu, nu poate fi considerată scumpă nici ca set de cadru sau ca bicicletă întreagă. Merită precizat că,  Road Race este proiectat pentru ciclişti care apreciază performanţa şi care are geometria cadrelor de carbon Reacto şi Scultura la un preţ mai mic, specific cadrelor de aluminiu. Cicliştii care preferă mai degrabă confortul decât performanţa, pot alege din seria Road Ride care are un tub superior mai scurt iar ghidonul este mai înalt.

 

Văzut din faţă se poate remarca tubul frontal şi furca care a fost redimensionat la 1.5  inchi. Acest aspect îşi pune amprenta pe designul general al bicicletei.

Prin ce iese în evidenţă Road Race Lite? Prima şi prima dată prin faptul că au fost utilizate tehnologiile şi soluţiile aplicate de până recent doar la bicicletele profesionale de top. Să le luăm pe rând! Materialele prolite 66 şi formele tuburilor spun tot: formele realizate prin tehnologia  hydroforming sunt pentru a avea cea mai mare rezistenţă şi durabilitate la greutatea dată împotriva forţelor ce apar la o utilizare intensivă. Inginerii proiectanţi s-au gândit şi la grosimea pereţilor tuburilor: sunt de trei ori trase, adică au trei nivele de grosimi în raport cu forţele care sunt prezente pe o anumită porţiune a tubului.

 

În partea de sus vom găsi rulment standard de 1 1/8"cu cuvetă 44 mm semiintegrată.

La alegerea diametrelor tuburilor s-au luat în calcul cele mai moderne teorii: tubul frontal este tip  X-Taper, partea de jos a fost redimensionată la 1,5 inchi, umărul şi gâtul furcii sunt mărite pentru a se potrivii acestei modificări. Această rezolvare are ca rezultat nu doar o mai mare rigiditate a cadrului ci şi o viaţă mai lungă pentru rulmenţi şi pentru cadru. O mai mare stabilitate în menţinerea direcţiei totdeauna este salutară iar cu o proiectare bine gândită chiar şi confortul se poate mări. Asemănător seriei de top Merida din carbon, tehnologia Double Chamber utilizată pentru tubul inferior are ca rezultat un perete despărţitor interior care are rolul de rigidizare. Partea din spate a cadrului a fost proiectată având în vedere confortul: furca spate superioară şi inferioară a fost realizată ca şi la modelele Reacto şi Scultura prin utilizarea soluţiei Flex-Stay – stabilitatea specifică se combină cu o funcţie ridicată de amortizare.

 

Furca spate cu soluţia de amortizare utilizată la modelele Merida de top: Flex-Stay.

Utilizarea tehnologiei de suduri finisate prin care tuburile sunt îmbinate măreşte rezistenţa cadrului şi îmbunătăţeşte efectul estetic. Pozarea tuburilor de bowden în interiorul cadrului până acum era o soluţie utilizată doar la cadrele scumpe însă de acum şi Road Race Lite beneficiează de această rezolvare. Diametrul variabil a zonei gâtului furcii de carbon reprezintă doar cireaşa de pe tort: mai mulţi producători îşi oferă furca cu gâtul de carbon cu diametru variabil la preţ apropiat la care la Merida se poate cumpăra întregul set de cadru Road Race Lite. Pachetul mai include un rulment semiintegrat închis etanş supradimensionat la care pentru o utilizare normală nu are cum să apară defecte înainte de termen. Este preferabil să avem cu 20-30 grame mai mult şi să fim siguri că putem avea încredere în bicicleta pe care pedalăm.

 

Umărul furcii este mai mare datorită rulmentului supradimensionat. Pe termen lung se vor manifesta avantajele ca de exemplu stabilitatea şi siguranţa în această zonă supusă unor forţe mari.

Nu am avut inima ca în buna tradiţie BikeMag să desfacem în bucăţi acest cadru valoros, însă l-am testat prin metoda endoscopică, am cercetat cu atenţie interiorul tuburilor. Sudurile în interior desigur nu sunt finisate dar sunt regulate. Datorită formei tuburilor care au dimensiuni variabile în funcţie de forţele care se aplică pe zona respectivă, interiorul triunghiului din spate al cadrului este un adevărat labirint! Metoda elegantă de rezolvare a locaşului pentru axul roţii, clar că este specific cadrelor din categoria mult mai înaltă. Tubul inferior în zona butucului pedalier nu se aplatizează ci găsim nişte nervuri adânci longitudinale sub care se află ranforsările interioare. Împreună cu colegii am făcut şi o mică glumă spunând că, în vreme ploaioasă aceste întăriri ne protejează şi pantofii de apa băltoacelor!

 

Am reuşit să tragem cu ochiul pentru a verifica sudurile în interiorul tubului.

În afară de faptul că nu este realizată din carbon, nu am reuşit să găsim o rezolvare tehnologică modernă care să nu fie prezentă la Road Race Lite. Pentru ca armonia să fie perfectă, în zona schimbătorului din faţă pe tubul şeii deasemenea găsim modificare a formei de tip hydroforming sau pe furca de lanţ în zona foilor. Nu este vorba despre soluţii care să micşoreze greutatea cadrului până la extrem aşa că funcţionarea perfectă, stabilitatea maximă şi confortul se asociează cu siguranţa în utilizare şi rezistenţa în timp, adică putem să ne bucurăm mulţi ani de acum încolo de kilometrii parcurşi pe acest cadru. Va rezista solicitărilor de forţă, din toate punctele de vedere (tehnic, estetic, etc..) sunt utilizate soluţiile optime şi nu se va uza nici moral.  Toate condiţiile sunt reunite să ne fie un companion pe termen lung. Acum o şi putem testa înainte să o cumpărăm datorită Programului de Testare Merida!

 

Locaşul din spate cu valoare de etalon: minimalist, frumos şi rezistent.

 

 

Preţul setului cadru Road Race Lite (cu rulment frontal): 1 650 Lei
Preţul bicicletei complete Road Race Lite 904-com: 5 490 Lei
Informaţii despre greutate: (S/M, mărimea cadrului aprox.54 cm): cadru 1605 g, furca 435 g, rulment frontal: 115 g.

 

 

Poze şi text: Németh Balázs
Sursa: Bikemag oldalán