Test Ritchey Road Logic

Text: Tim Granshaw - cycletechreview.com

Au trecut 15 ani de cand am mers pe o cursiera din otel. Ultima mea bicicleta din otel a fost un Steelman custom, un cadru pe care inca il am. Atarna de perete in asteptarea unui nou strat de vopsea si a retragerii mele din competitii. De la acel cadru toate bicicletele mele in ultimii 8 ani au fost ori aluminiu ori carbon. In fiecare an bicicleta mea devenea mai usoara si, in urma ultimelor doua reglementari UCI, suficient de rigida pentru un sprinter de pista. Insa ceva s-a intamplat in cautarea celei mai mici greutati si celei mai bune rigiditati. Bicicletele au pierdut putin din suflet.

Astazi majoritatea bicicletelor nu sunt sudate si aliniate de cativa oameni care muncesc in mici ateliere bine luminate. Astazi inginerii, folosind straturi de carbon si lucrand in mari fabrici bine tehnologizate, creaza majoritatea bicicletelor. Cadrul Ritchey Road Logic este o intoarcere in timp in era old-school la care s-au adaugat cateva mici reglaje high-tech pentru a-ti face plimbarea mai placuta.

Ritchey Road Logic incepe sub forma unei colectii de tevi alese de Tom Ritchey si disponibile doar prin marca Ritchey. Tevile sunt triple-butted pentru o greutate redusa, iar capetele tevilor sunt mai groase pentru a rezista la sudura TIG.

Ritchey ofera Ritchey Road Logic doar sub forma de cadru + furca, nu bicicleta completa, si doar intr-o singura culoare, un gri metalizat la care se adauga un mic sticker cu textul „Designed by Tom RItchey” pe downtube si un alt mic sticker pe top tube cu Logic. Cadrului ii este adaugata una din cele mai bune furci Ritchey WCS complet din carbon rezultat al experientei de peste 20 de ani. Cadrul nu are un design radical, asa cum te-ai astepta, dar dispune totusi de cateva aspecte interesante. Tevile de tip „fastback” intra frumos intr-o pereche de dropout-uri Ritchey, iar teava headtube are forma unei clepsidre, avand capetele mai mari pentru a gazdui rulmentii. Se mentine astfel o tranzitie cursiva intre cadru si furca. Zona din spatele emblemei bicicletei se prelungeste in jos cu un diametru suficient de mare pentru a gazdui furca. Nu doar ca arata frumos, dar se si economisesc cateva grame fata de designul standard.

Geometria cadrului a fost creata cu gandul la turele lungi in conditii meteo mixte. Bicicleta pe care am avut-o eu, de 55 cm, a avut un top tube de 55 cm, unghiurile head si seat de 73,5 si un ampatament suficient de lung, ampatament consecvent cu geometria testata de sosea. Cadrul nu detine un design pur de diamant dublu ci mai degraba unul compact: teava top tube este usor inclinata, iar teava head tube ar fi mai degraba potrivita pentru un sportiv decat pentru un biciclist. Este cu 2,5 cm mai scurta decat teava head tube de pe bicicleta Sabbath Silk Road din colectia noastra. In cele din urma, la fel ca orice bicicleta buna din otel, furca, tevile chainstay si seat stay, ofera o gramada de loc pentru anvelope cu balon mai mare. Ritchey spune ca anvelopele 700x28c intra lejer desi am reusit sa instalez destul de usor si unul de 700x32s.

Cadrul cantareste putin sub 2,2 kg, categoric nu se apropie de greutatea super cadrelor din carbon sau titan. Chiar si asa insa greutatea este foarte ok. Daca o dotezi cu ceva componente mai grele din seria Shimano Ultegra si piese pentru cockpit din aluminiu de la Ritchey, biciclete capata o greutate rezonabila de 8,16 kg. Daca pui pe ea componente Sram Red sau Dura-Ace si cockpit super usor, bicicleta ar putea sa respecte normele UCI fara probleme. Destul de impresionant pentru un cadru din otel!

La plimbare cu Ritchey Road Logic

Otelul ar trebui sa fie rafinat deja. Au trecut 128 de ani de evolutie si sute de milioane de biciclete mai tarziu comportamentul cadrului Ritchey Logic confirma ca otelul se afla la apogeul dezvoltarii sale. Diferenta de performanta s-a vazut cand m-am dat jos de pe super bicicleta mea de carbon. Voi vorbi in cele ce urmeaza nu doar despre lucrurile evidente, dar si despre cele mai subtile. Bicicleta este silentioasa, pietrisul sare de pe cadru cu un slab „ting” in loc de pocnetul clasic si zgomotul provocat de drum nu are acelasi ecou in cadru asa cum este la carbon. Dupa o lunga perioada de pedalare bicicleta este cu mult mai relaxata pentru silentiozitatea pe care o are, la fel ca un Aston Martin bine izolat fonic si nu la fel ca un Ferrari „dezbracat” de greutate.

In timpul turelor cu adevarat lungi, ture cu care Coppi si Bartali s-ar mandri, bicicleta straluceste cu adevarat. Am observat calitatile subtile pentru care sunt cunoscute cadrele din otel. Stand pe sa cadrul amortizeaza socurile si vibratiile venite din drum, iar teava generoasa top tube ii permite ciclistului sa se intinda confortabil. Mi-am dat seama la un moment dat ca tineam ghidonul mult mai lejer si ca imi relaxasem umerii mai mult decat pe bicicleta mea din carbon. Apoi am observat o elasticitate placuta a cadrului atunci cand ma ridicam din sa. Rulmentul BB nu era neinduplecat ci mai degraba flexa putin atunci cand pedalai tare. Acest lucru a facut ca bicicleta sa se simta mai vioaie, mai putin aspra. Aceasta bicicleta este posibil sa nu fie pe placul ciclistilor de performanta insa este foarte placuta pentru ture lungi. La vale bicicleta s-a simtit la fel de bine. Ritchey Road Logic este foarte stabila si confortabila pe coborarile virajate. Chiar si la viteze de 48 – 56 kmh bicicleta nu ezita si nu avea un comportament ciudat.

Cam pe la jumatatea turei am intrat pe un drum de pamant cu mult noroi pe care am mers cativa kilometri ca sa vad cum se comporta in conditii mixte. Atunci bicicleta a inceput sa straluceasca, atunci cand conditiile de pedalat au devenit mai interesante. Anvelopele mari care au incaput usor pe cadrul spatios au permis ca amortizarea sa fie foarte buna in timp ce cadrul si furca mi-au permis sa ma simt confortabil in terenul accidentat. Nu este nici o surpriza faptul ca bicicletele cu cadre din otel erau inca folosite de echipele profesioniste in curse ca Paris – Roubaix inca mult dupa anul 2000. Sunt rezistente, dar si extrem de confortabile. Am fost impresionat de aceasta bicicleta ca fiind una pentru antrenamente intense in conditii variate. Dar cum se va descurca intr-un concurs?

In concurs cu cu Ritchey Road Logic

In 2013 otelul renaste in utilizarea sa la biciclete. Echipele Madison-Genesis si Rapha-Condor concureaza pe astfel de biciclete in acest sezon.

Am incercat cadrul pe trasee de tip circuit si criterium, iar bicicleta a fost confortabila in toate situatiile mai putin intoarcerile in ac de par. Pe virajele mediu-rapide si rapide bicicleta este stabila si usor de controlat tinand ghidonul chiar si putin strans. Pe virajele foarte lente este mai greu sa te apleci peste cadru si a fost mai dificil sa intorci in comparatie cu o bicicleta gandita special pentru criterium. Rulmentul BB este si el mai jos fata de bicicleta mea normala pentru concurs, asa ca in viraje pedala atingea destul de des asfaltul. Odata ce bicicleta mergea drept aceasta era vioaie si rapida permitandu-ti sa faci manevre rapide si miscari la fel de rapide cand accelerai ridicat din sa. Teava head tube are lungimea perfecta permitandu-i unui ciclist care prefera o pozitie joasa, specifica curselor criterium sa obtina o pozitie buna si compacta cand foloseste o pipa de 10 grade.

Pe circuitele valurite si cursele de sosea bicicleta se simte si mai bine. Desi cadrul este mai greu decat o bicicleta similara cu cadrul din carbon sau titan, mare parte este mascata de caracterul vioi al cadrului. Mi-am dat seama ca puteam pedala stand pe sa sau din picioare fara sa simt ca purtam dupa mine ceva greutate data de cadru in plus.

Si mai este un avantaj semnificativ la un cadru din otel intr-o zi de concurs: rezistenta la accident. Exista intotdeauna riscul ca un accident sa se incheie cu daune semnificative atat asupra ciclistului dar si asupra bicicletei. Cadrele din otel sunt mai elastice in comparatie cu carbonul sau aluminiul, iar atunci cand se indoaie acestea se pot indrepta usor. Tinand cont ca reparatiile la un cadru din carbon costa sute de euro, iar cadrele din aluminiu sunt de obicei irecuperabile, acest avantaj al cadrelor din otel este important.

Concluzie

La un moment dat m-am oprit sa-mi schimb muzica in casti moment in care langa mine a oprit o doamna pe o bicicleta hibrid. A spus ca ii place bicicleta mea, ca este „traditionala insa cool”. In urmatoarele saptamani acest sentiment l-am tot regasit, intr-o cursa locala a veteranilor, la profesorul copiilor mei si la alti ciclisti prin parc. Liniile clasice si schema de culori subtila ies in evidenta in comparatie cu bicicletele din carbon super vopsite si stridente. Daca vrei sa iesi in evidenta, cumpara o bicicleta din otel!

Este minunat sa fi diferit. Insa pana la urma pentru ce fel de sportiv este facuta aceasta bicicleta? Faptul ca bicicleta este stabila, dispune de mult spatiu pentru anvelope cu balon mai mare si constructia solida sugereaza ca bicicleta este una sportiva, insa teava lunga top tube, teava scurta head tube si raspunsul elastic sugereaza o excelenta bicicleta de curse. Dupa ce am folosit-o cateva saptamani am decis ca raspunsul este „Da”. Pentru turele de week-end alaturi de prieteni bicicleta poate fi folosita ore in sir fara sa ai un numar de concurs pe ea. Chiar si asa poate insa sa castige sprintul prietenos spre linia de finis. Atunci cand bicicleta are numar de concurs greutatea suplimentara a bicicletei abia se simte in timp ce geometria bina gandita face ca bicicleta sa fie previzibila si usor de folosit in orice concurs in afara de circuitele criterium. Daca ti-ar placea o bicicleta din titan insa nu ai bugetul necesar, acest cadru este o buna alternativa pentru ciclistul de week-end si pentru racerul in devenire.