Merida Press Camp 2014

 
Săptămâna trecută a avut loc întâlnirea anuală Merida la care sunt invitaţi jurnalişti şi dealerii mărcii de biciclete Merida din întreaga lume. Gazdele sunt însuşi staff-ul internaţional Merida, dar mai ales cele două echipe de ciclism care concurează pe bicicletele Merida în cele mai titrate evenimente internaţionale – echipa de ciclism şosea Lampre-Merida şi echipa de mountain bike Multivan Merida Biking Team.
 
echipele
 
În fiecare an evenimentul se desfăşoară pe insula Mallorca din estul Spaniei. Acest loc este ales întrucât dispune, în general, de o vreme excelentă acum în februarie. De data aceasta invitaţii au avut cu adevărat parte de vreme bună, 18-20 şi chiar peste 30 de grade pentru scurte momente. Mallorca este şi un paradis al bicicliştilor şi în special al bicicliştilor de sosea. Drumurile perfecte şi şoferii care deja ştiu că insula aparţine cicliştilor fac din această zonă locul preferat al majorităţii echipelor internaţionale de ciclism de cel mai înalt nivel în care vin să-şi efectueze antrenamentele şi cantonamentele de iarnă.
 
La ediţia acestui an, desfăşurată între 14 şi 17 februarie, Merida Press Camp a avut un total de 320 de invitaţi dintre care 116 jurnalişti din 25 de ţări inclusiv România. România participă la acest eveniment încă din 2010, iar acesta este încă un motiv pentru care bicicletele Merida sunt dintre cele mai populare la noi în ţară.
 
Merida Press Camp este însă mai mult decât o simplă întâlnire. În cele 4 zile, cât durează evenimentul, agenda este extrem de încărcată. Sunt prezentate echipele care concurează pe bicicletele Merida – Lampre-Merida la şosea şi Multivan Merida la mtb, sunt prezentate bicicletele în sine, atât cursierele cât şi mtb-urile, sunt prezentaţi şi ceilalţi sponsori ai echipelor precum Alpina – furnizorul de căşti de protecţie şi ochelari pentru Multivan Merida, Prologo – furnizorul de şei pentru ambele echipe, Rotor – furnizorul de angrenaje cu foi ovale pentru echipa de şosea, Fulcrum – furnizorul de roţi pentru ambele echipe, WinForce – furnizorul pentru produse de nutriţie al echipei de mtb. Apoi jurnaliştii pot face interviuri cu toţi cicliştii – 16 la şosea şi 6 la mtb, fiecare atlet fiind de nivel mondial. Este o onoare şi ocazie unică întrucât pe aceşti sportivi îi vezi în general doar la televizor în marile curse de ciclism ale lumii unde sunt mai greu de abordat. Nu mai puţin interesante sunt şi interviurile cu cei din staff şi mecanicii echipelor. Nu de puţine ori ei au poveşti şi mai interesante de spus. 
 
Şi nu în ultimul rând sunt testele bicicletelor. La această ediţie a Press Camp-ului Merida a pus la dispoziţia jurnaliştilor şi invitaţilor peste 70 de biciclete de şosea care puteau fi testate. Iar acestea nu au fost „team replica” ci biciclete 95% identice cu cele pe care concurează Lampre-Merida în curse ca Turul Franţei. Testele sunt cu atât mai realiste şi interesante întrucât însuşi vedetele de la Multivan Merida şi Lampre-Merida pedalează alături de invitaţi şi jurnalişti pe drum discutându-se despre performanţele bicicletelor, provocările pe care le întâlnesc în concursuri şi despre cum este viaţa lor în general fiind mai tot timpul pe drumuri între concursuri.
 
Dacă până acum Merida Press Camp a fost dedicată bicicletelor de munte, anul acesta a fost prima ediţie unde personajul principal a fost echipa de şosea Lampre-Merida şi bicicleta de sosea. Motivul este că până acum Merida dispunea de o singură echipă pe care o sponsoriza cu biciclete, cea de mtb, Multivan Merida Biking Team. Din 2013 însă o nouă echipă s-a alăturat marii familii Merida, mai exact Lampre-Merida, echipa de nivel mondial din care fac parte vedete precum Rui Costa – Campionul mondial în exerciţiu la sosea, Chris Horner – câştigător al Turului Spaniei de anul trecut, Diego Ulissi, Damiano Cunego şi Filippo Pozzato alţi ciclişti recunoscuţi şi cu numeroase victorii la activ. În total echipa de şosea Lampre-Merida conţine nu mai puţin de 27 de ciclişti.
 
costa
 
Testarea bicicletelor de şosea Merida s-a desfăşurat în condiţii ideale. Timp de două zile organizatorii au format grupuri pe niveluri diferite de viteza, iar fiecare se putea alătura grupului în care considera că se încadrează. Apoi, însoţiţi de organizatori, ghizi şi vedetele de la Lampre-Merida şi Multivan Merida, jurnaliştii şi invitaţii porneau la o tură de 40-50 km pe un traseu pe care se puteau testa atât posibilităţile de sprint cât şi cele de croazieră şi căţărare ale bicicletelor. Iar pentru ca totul să fie perfect vremea a fost ideală, cu soare puternic şi temperaturi de peste 20 de grade. Pedalatul la mânecă scurtă era obligatoriu!
 
tura vedete
 
Bicicletele de şosea testate au fost Merida Reacto EVO şi Merida Ride PRO, bicicletele oficiale pe care Lampre-Merida le va folosi în sezonul 2014. Deşi ambele „sunt biciclete” cele două sunt cât se poate de diferite. În timp ce Reacto EVO a fost gândită să fie aerodinamică, Ride PRO a fost gândită să fie confortabilă. Iar cele două concepte sunt cât se poate de diferite. Ce este aerodinamic este mai puţin confortabil şi la fel invers.
 
Merida Reacto EVO va fi, în 2014, „calul de bătaie” al echipei Lampre-Merida. Cu această bicicletă echipa de şosea va participa la majoritatea curselor. Vă întrebaţi probabil de ce să participi la majoritatea cu o bicicletă care nu este confortabilă. Ei bine accentul se pune pe viteză şi aerodinamică, iar bicicleta este suficient de confortabilă pentru profesioniştii de la Lampre. Pentru utilizatorul normal aceste biciclete sunt de asemenea bune însă este posibil ca un amator să opteze pentru o şa mai moale, mai confortabilă. Însă chiar şi aşa Reacto EVO nu este deloc greu de folosit. În zilele de test ne-am putut da seama că sunt surprinzător de confortabile. La acest lucru contribuie şi tija de şa care dispune de tehnologia S-Flex prin care se obţine şi mai mult confort de la cadrul rigid al bicicletei din carbon.
 
reacto
 
Cealaltă bicicletă este Merida Ride PRO aceasta fiind varianta „normală” de bicicletă. Normala şi în sensul că pentru utilizatorul amator aceasta este alegerea optimă nu doar prin prisma preţului ci şi al confortului. Ride PRO dispune de mult mai multe specificaţii care o fac „prietenoasă cu utilizatorul”. În primul rând vorbim de furca faţă care este subţiată în partea de mijloc-jos tocmai pentru a flexa uşor şi reduce vibraţiile din drum fie că vorbim de gropi sau piatră cubică. Apoi mai este şi ţeava top-tube a cadrului care dispune de o mică cocoaşă în partea din faţă. Acest lucru contribuie şi el la un plus de confort. Dacă mai adăugăm şi ţevile seat-stay şi chain-stay, extrem de subţiri şi gândite să flexeze uşor, obţinem deja o micro-suspensie spate care ajută enorm ciclistul.
 
Merida Ride PRO va fi folosita mai puţin de către Lampre-Merida însă va fi folosită cu siguranţă în curse precum Clasicele Primăverii care se desfăşura pe drumuri de slabă calitate şi pavate cu piatră cubică. În astfel de curse aerodinamica are de suferit oricum aşa că se insistă mai mult pe confort pentru ca ciclistul să poată împinge mai uşor limitele sale.
 
ride
 
Majoritatea bicicletelor echipei, atât Reacto EVO cât şi Ride PRO, sunt dotate cu noul angrenaj pedalier de la Rotor. Acest angrenaj este deosebit întrucât foile sunt ovale. Însă, mulţumită aşezării speciale ale acestora faţă de braţul pedalier, mai precis la câteva grade în spatele braţului pedalier când se află orizontal, ciclistul nu îşi dă seama de ovalitatea foilor iar mişcarea este liniară. Poate vă întrebaţi care este rostul unei asemenea „invenţii”. Ei bine este ştiut faptul că nu poţi apăsa tot timpul pe pedale cu aceeaşi forţă. Atunci când eşti cu piciorul sus apeşi mai cu putere, iar când piciorul este în spate aproape că nu mai apeşi deloc. Angrenajul oval Rotor este gândit în aşa fel încât să îţi fie uşor când nu ai forţă în picior şi mai greu, adică mai eficient, atunci când ai forţă. Sistemul a fost testat de jurnalişti şi toţi au fost uimiţi de cât de liniară şi cursivă se simte mişcarea. Nu-ţi dădeai seama că foile sunt ovale.
 
rotor
 
Pentru mountain bike Merida este cunoscută ca fiind una din cele mai populare mărci din lume, iar in România situaţia nu este diferită. Bicicletele pe care va concura în 2014 echipa Multivan Merida vor fi 3 la număr: Merida BIG.SEVEN, Merida BIG.NINE şi Merida BIG.NINETY-NINE.
 
Merida BIG.SEVEN este cea mai nouă adiţie la arsenalul echipei. A fost special creată pentru spaniolul Jose Hermida, membru al echipei Multivan Merida şi Campion mondial la Cross country în 2010. Întrucât Jose nu este atât de înalt, 172cm, el a fost dintotdeauna fan al clasicelor biciclete cu roţi de 26 inch însă întrucât acestea au fost înlocuite cu 29er staff-ul tehnic trebuia tot timpul să-i adapteze bicicleta la stilul său de pedalat. Odată cu introducerea noului standard de roţi de 27,5 inch (sau 650B cum mai este cunoscut), Jose Hermida a căpătat din nou bicicleta perfectă pentru el. 
 
Inima acestei biciclete o reprezintă, evident, cadrul din carbon care este o operă de artă în sine cântărind doar 1.060 grame (mărime 18,5”). Deşi este un hardtail, cadrul oferă o ţinută de drum foarte bună mulţumită tehnologiilor înglobate precum Flex Stay şi Bio Fibre Damping Compound. Aceste tehnologii sunt folosite la triunghiul spate al cadrului şi formează o micro-suspensie extrem de folositoare mai ales în cursele agresive de cross country.
 
Merida BIG.NINE este 29er-ul şi „calul de bătaie” al echipei de mountain bike Multivan Merida Biking Team. Încă de la început acest model a fost extrem de bine primit devenind în scurt timp popular în rândurile membrilor echipei, dar şi în România, în rândurile amatorilor. Introdusă pe piaţă acum 2 ani bicicleta a fost principala alegere pentru Gunn-Rita Dahle Flesja, Campioană mondială la maraton în 2013, partea feminină a echipei de mtb. Gunn-Rita este doar cu 1 cm mai înaltă ca Jose şi din acest motiv 29er-ul hardtail de la Merida este perfect pentru ea. Cadrul are doar 1.130 grame (mărime 19”) şi dispune de o întreagă serie de tehnologii care îl fac să fie atât uşor cât şi performant şi confortabil. Fiind construit din Nano Matrix Carbon poţi efectiv să simţi cum acesta absoarbe vibraţiile, iar loviturile venite din teren disipate. 
 
La confort contribuie, la fel ca la BIG.SEVEN, şi tehnologia Bio Fibre Damping Compound. Aceasta dispune de un strat central din fibre flexibile armate pe lateral cu carbon rezistent. Nu în ultimul rând ţeava seat-tube are rolul ei în confortul şi performanţa oferită ciclistului. Aceasta porneşte de la rulmentul pedalier BB30 extrem de robust şi rigid şi se subţiază progresiv pentru a se termina cu o tijă de şa zveltă de 27,2 mm.
 
Ultima, dar nu cea din urmă, este 29er-ul full suspension pentru cross country şi maraton Merida BIG.NINETY-NINE. Aceasta este alegerea tinerilor din echipă – cehul Ondrej Cink (24 ani) şi elveţianul Thomas Litscher (25 ani). Cadrul din carbon al bicicletei are doar 1.900 grame (mărime 19”, fără suspensie spate) şi este cu siguranţă extrem de uşor. Însă greutatea redusă nu a fost singurul aspect avut în vedere atunci când a fost creată. Mai degrabă s-a dorit exploatarea la maximum a avantajelor oferite de roata mare de 29 inch precum tracţiunea, inerţia şi aderenţa. Spre exemplu cadrul dispune de tehnologia Double Chamber care măreşte semnificativ rigiditatea secţiunii respective a cadrului mulţumită unei traverse interne care împarte ţeava down-tube în două zone separate.
 
Un alt aspect la care s-a lucrat intens este rigiditatea cadrului. Este ştiut faptul că dacă un cadru nu este gândit cum trebuie acesta va flexa sub puterea de pedalare a ciclistului rezultatul fiind o irosire a energiei acestuia. La BIG.NINETY-NINE Merida a rezolvat această problemă mulţumită unei zone bottom bracket extrem de rigide la care se adaugă construcţia dintr-o bucată a ţevilor seat stay care îmbrăţişează ţeava seat tube. Rigiditatea este mărită suplimentar şi prin braţul culisant din carbon care face legătura dintre suspensie şi cadru. Mulţumită tuturor acestor specificaţii Merida BIG.NINETY-NINE depăşeşte în rigiditate nu doar multe alte cadre similare concurente cu suspensie ci chiar propriile hardtail-uri. Datorită acestei combinaţii excelente dintre performanţă şi confort Merida BIG.NINETY-NINE este bicicleta folosită de echipă în special la maratoanele de anduranţă desfăşurate pe etape precum Absa Cape Epic din Africa de Sud sau Transalp din Europa.
 
Merida este unul din cei mai mari şi importanţi fabricanţi de biciclete din lume. Bicicletele lor sunt într-adevăr pe toate gusturile începând de la cele mai accesibile precum cele lejere de oraş continuând cu cele rapide şi performante pentru oraş precum Crossway, Speeder şi S-Presso, cursierele din gamele Ride, Scultura şi Reacto şi culminând cu incredibilele biciclete de contratimp Merida Warp. Se continuă apoi cu bicicletele de munte de la cele mai accesibile modele din gamele MATTS şi culminând cu bicicletele din carbon BIG.SEVEN, BIG.NINE şi BIG.NINETY-NINE. Să nu uităm însă că Merida dispune şi de modele extrem de performante pentru Trail, Enduro şi All Mountain precum Merida ONE.TWENTY, Merida ONE.FORTY, Merida ONE.SIXTY în timp ce modelul Merida Freddy, gândit în special pentru Freeride, este atât de versatil încât poate fi folosit cu succes şi la multe curse extreme de downhill.