Hardtail-urile sunt o modalitate excelentă și accesibilă de a te bucura de mountain biking. Dacă nu știi însă dacă ți s-ar potrivi mai bine un hardtail de cross-country precum BIG.NINE sau un hardtail de trail precum BIG.TRAIL, acest ghid îți explică diferențele dintre cele două stiluri de biciclete, pentru a te ajuta să alegi varianta ideală pentru tine – și de ce.
Ambele tipuri de biciclete sunt perfect capabile să te ducă pe poteci și trasee off-road, însă sunt gândite să exceleze în zone diferite.
Dacă îți place să simți pulsul ridicat, endorfinele și viteza, fie că e vorba de urcări sau coborâri, atunci o bicicletă de cross-country este alegerea naturală pentru a pedala kilometru după kilometru.
Pe de altă parte, dacă vrei să îți crești pulsul prin adrenalină mai degrabă decât prin efort, bicicleta de trail îți va oferi exact tipul de trasee care fac asta posibil.
Hardtail de cross-country: Merida BIG.NINE
O bicicletă de cross-country precum BIG.NINE este construită pentru a transforma efortul tău în viteză cât mai eficient. Totul este gândit pentru reducerea greutății și obținerea de viteză maximă – de la cadru și componente, până la anvelopele rapide.
Acest model vine cu cadru ușor, din aluminiu sau carbon, roți de 29” și furci cu 100 sau 120 mm de cursă. Majoritatea versiunilor au lockout, ceea ce înseamnă că poți bloca furca pentru a evita pierderile de energie la sprinturi sau urcări.
Anvelopele sunt cu profil mic și carcasă subțire pentru a minimiza rezistența la rulare, iar ghidonul plat sau cu rise mic, împreună cu pipa lungă, oferă o poziție joasă și aerodinamică. Modelele premium au tehnologia FLEX STAY, care absoarbe vibrațiile, iar versiunile pentru concurs vin cu tije de șa fixe pentru greutate redusă.
Geometria cadrului este optimizată pentru eficiență maximă la urcare, coborâre și pe plat, menținând centrală greutatea riderului și facilitând controlul în orice situație.
Hardtail de trail: Merida BIG.TRAIL
BIG.TRAIL are o geometrie și o construcție complet diferită. Cadrul are reach mai lung, unghi al head tube mai relaxat și un ampatament mai mare, ceea ce îi conferă stabilitate la viteze mari și pe teren accidentat.
Vine cu cadru de aluminiu rezistent, furcă cu 140 mm cursă, roți de 29” cu anvelope late și profil agresiv pentru aderență maximă, chiar dacă asta înseamnă viteză mai mică la rulaj.
Cockpit-ul este format din ghidon lat cu rise și pipă scurtă, pentru control rapid și poziție mai ridicată, care previne riscul de a fi „aruncat peste ghidon” pe coborâri abrupte. Majoritatea modelelor vin standard cu dropper post, iar standover-ul redus permite o poziție joasă, utilă pe trasee tehnice.
Transmisia 1x cu gamă largă și frânele hidraulice puternice sunt comune cu BIG.NINE, dar la BIG.TRAIL discurile sunt mai mari pentru un plus de putere.
Care ți se potrivește?
Dacă vrei distanțe lungi, eficiență și viteză maximă, cross-country hardtail-ul este alegerea perfectă. Este făcut să urce rapid, să mențină ritmul pe plat și să ofere manevrabilitate excelentă pe singletrack-uri rapide.
Dacă preferi traseele tehnice, cu coborâri abrupte și teren dificil, trail hardtail-ul e partenerul tău natural. E construit robust și stabil, ideal pentru linii agresive și sesiunile repetate pe coborâri.
În final, alegerea depinde de ce îți place mai mult: anduranță și viteză sau adrenalină și stabilitate.
Dacă simți că un hardtail de cross-country e potrivit pentru tine, descoperă gama completă Merida BIG.NINE CF și LITE, precum și BIG.NINE și BIG.SEVEN TFS.
Dacă ideea de hardtail de trail ți se potrivește mai bine, atunci aruncă o privire la gama completă Merida BIG.TRAIL.