Quo vadis piața de Biciclete 2021?

Industria bicicletelor a fost bulversată de pandemie și mulți dintre noi au simțit pe pielea lor că bicicleta aleasă din catalog nici nu e așa de simplu de cumpărat, iar achiziția de componente prezintă poate și mai multe probleme. Pentru a clarifica situația, am luat legătura cu reprezentanții BikeFun Ltd. să aflăm ce putem aștepta de la sezonul 2021 (BikeFun Ltd. este unic distribuitor pentru mărcile Merida, Northwave, Bryton, Ritchey, etc. în România).

În 2020 pandemia de Coronavirus a dat peste cap atât producția cât și comerțul de biciclete/componente de biciclete la nivel mondial. Bicicletele alese din catalog au devenit foarte greu de găsit, iar acum, spre sfârșitul iernii observăm că anumite piese și componente sunt indisponibile în toată Europa, iar termenul de intrare în stoc poate depăși cu ușurință mai multe luni. Predicțiile spun că și în acest an modelele din 2021 se vor termina devreme sau vor fi întârzieri serioase la livrări. De asemenea procurarea pieselor și componentelor va prezenta o problemă serioasă, care va influența negativ activitatea serviceurilor.  

-La voi, la firmă, cum stați cu bicicletele Merida și cu componentele/accesoriile, ca de exemplu  Northwave, Bryton, vor fi întârzieri, veți putea face față cererii?

 

- În 2020 am încheiat un an excelent: deja în mai s-a văzut că va fi o cerere mare în decursul anului, așa că pentru 2021 am depus o comandă cu 40% mai mare pentru bicicletele Merida față de 2020. Chiar dacă am depus comenzile în timp util (ultima comandă către Merida am trimis-o în prima parte a lunii august), s-au format întârzieri serioase, iar stocul de biciclete 2020 s-a epuizat foarte devreme. Dacă cumpărătorul are noroc, mai poate găsi la câte un magazin o ultimă bucată din modele Merida 2020, însă la noi, în depozitul central, nu mai există de mult nici o bucată. La început am luat în calcul o întârziere de doar 2-3 luni, însă Merida a început să aibă lipsă de componente deoarece diferitele firme de la care se primesc respectivele componente, nu au putut face față comenzilor exagerat de mari, această întârziere de livrare a început să fie din ce în ce mai mare. În prezent suntem în situația când producătorii de piese care lucrează pentru Merida, au o întârziere de livrare de 450-500 zile (leadtime), după care Merida produce bicicleta și trebuie să mai calculăm în plus încă 8-10 săptămâni până ajunge la cumpărător. Făcând un calcul sumar, acesta poate să însemne o întârziere chiar și de doi ani. Peste problemele de producție mai intervin și probleme deosebit de serioase la transport: timpul de așteptare pentru produsele din orientul îndepărtat s-a mărit considerabil datorită cererii mult peste capacitatea transportatorilor. Cererea mare a dat peste cap și prețurile de transport (momentan prețurile de transport sunt de patru ori mai mari față de începutul pandemiei). Punând totul cap la cap: transport catastrofal, lipsă materii prime, lipsă capacitate de producție, mărirea prețului pentru materii și servicii la fiecare etapă a lanțului de producție. În ianuarie am fost nevoiți să mărim prețul la bicicletele Merida cu 5%. 

Industria producătoare de biciclete a avut un sistem bine pus la punct, care a fost dat peste cap de pandemie și sunt șanse mari ca să treacă încă câțiva ani bună până când se va reveni la normal. Trebuie să înțelegem că nu prea se pot înlocui anumite componente: schimbătoarele sunt Shimano în 80%, toate MTB-urile de clasă medie au suspensii Suntour, la clasa de vârf se montează ori Fox, sau Rock Shox. Dacă sistemul se blochează undeva din cauza cererii exagerate, nu există capacitate pentru a putea mări producția și de aici încep întârzierile în lanț. 

Totuși avem și vești bune: produsele comandate de noi deja sunt pe drum, toate firmele pot produce cantitățile comandate, însă ne așteptăm la anumite întârzieri. Din păcate multe modele doar în vară ne vor parveni, vom avea lipsuri în stoc în primăvară, chiar atunci când uzual cererea este cea mai mare, iar acum va depăși orice așteptare. Ca un fapt interesant: ca urmare a întârzierilor la transport, am fost nevoiți să comandăm majoritatea bicicletelor pentru anul 2022 în decembrie 2020, iar unele pentru 2022 a trebuit să le comandăm deja din octombrie 2020... 

Noi recomandă să cumpărați bicicleta ce găsiți cât mai rapid, sau rezervați în magazin pentru momentul când va intra în stoc, altfel perioada de așteptare s-ar putea să se lungească mult.

-Haine, componente, accesorii – situația este la fel?

 

-Firmele producătoare de haine pentru ciclism și pantofi par să nu fie afectați chiar așa de mult ca producătorii de componente de biciclete. Lipsurile aici provin că la nivel mondial numărul utilizatorilor de biciclete s-ă mărit la un număr nemaiîntâlnit până acum. Ca urmare, s-a cumpărat mai multe haine și pantofi. În acest caz piața se confruntă doar cu o simplă mărire a cererii, care nu este chiar atât de gravă. Aceste produse nu sunt afectate de „efectul hârtiei igienice”, când fiecare cumpără și pentru a avea de rezervă în caz de ceva. Desigur, nu este ușor de a satisface nici cererea mărită (dar de altfel reală), căci și aici intervin problemele de logistică pe termen lung, așa că nici în acest caz nu este ușor să prezicem ce stocuri vom mai avea la începutul lunii august. Produsele  Northwave ne întră continuu în stoc de la sfârșitul lunii ianuarie, așa că în primăvară, la începutul sezonului, vom avea stoc suficient. Din păcate, majorarea taxelor de transport a afectat și prețul acestor produse, așa că nu este sigur că prețurile preconizate pentru 2021 se vor putea menține întreg anul.

La piese și componente situația este mult mai sumbră. Piesele comandate din propria noastră marcă BikeFun au intrat deja în stoc, dar la preț mărit și cu lipsuri. Deja acum avem familii de produse care prezintă probleme pentru a le putea comanda chiar și pentru sezonul 2022. Aici intră pedalele, șeile, portbagajele BikeFun, adică acele componente pe care și producătorii de biciclete le comandă masiv. Vom avea probleme serioase și cu stocurile la marca Ritchey, și nu se prevede o îmbunătățire a situației.  

Avem mare noroc la accesorii. Accesoriile BikeFun (de exemplu: mănuși, lumini, genți, căști, ochelari), cu mici excepții, ne vor intra în stoc așa cum era programat, desigur cu un preț mai mare, datorită transportului. Și la ciclocomputerele Bryton situația se prezintă la fel: totul decurge (cu mici excepții) după program. Ca să înțelegeți gravitatea situației: la mai multe mărci (de exemplu Sigma Sport), producătorul nu ne comunică nici listă de preț, nici termene de livrare.

 

Articol preluat din revista Bikemag.