Cinci sfaturi pentru primul tău concurs de enduro-mtb

Să pornești în aventura concursurilor de mtb-enduro poate fi intimidant, însă împreună cu sfaturile venite din partea pro-riderilor de la Merida, precum Toni Ferreiro, totul poate deveni mult mai ușor.

Ce este enduro? Îți poți imagina această disciplina fiind o combinație între downhill pur și mtb cross country. Vei avea mai multe etape denumite “probe speciale” unite între ele prin “tranziții”. Asta înseamnă că, pentru a participa, ai nevoie de îndemânarea unui downhiller și antrenamentul unui maratonist.

FB_13-10-21_Toni-Ferreiro-5-enduro-tips-1.jpg

Tony are ani de experiență la concursurile de nivel EWS - Enduro World Series, așa că vine cu câteva sfaturi care te vor ajuta, dacă ești debutant în acest sport.

 

Asigură-te că echipamentul este în stare perfectă de funcționare, ca să te poți concentra exclusiv pe dat pe bicicleta

Există o vorbă în lumea concursurilor: „pentru a termina primul, mai întâi trebuie să termini”. Cursele de enduro solicită foarte mult bicicleta, la fel ca și pe corpul tău. Așa că este nevoie să fii sigur că echipamentul este în stare perfectă de funcționare, înainte de a lua startul. Nimic nu este mai rău decât să nu poți termina concursul din cauza unei probleme tehnice la bicicletă.

Tony recomandă, de asemenea, să folosești anvelope robuste, pentru a reduce șansa de pană. Devine cu atât mai important pe măsură ce avansezi în concurs și devii din ce în ce mai obosit. Consecința este că linia aleasă de tine, pe traseu, nu va mai fi tot timpul cea mai bună, asta însemnând că anvelopele vor trebui să preia greșelile tale. Foarte util este să ai în anvelope și „inserții”, care vor proteja și mai bine roțile. În plus, dacă faci pană, vei putea totuși rula, până la finiș, unde faci reparațiile.

La fel de bine este să ai la tine câteva scule esențiale, cu care să repari cele mai comune avarii: un multi-tool cu presă de lanț, quick-link pentru lanț, cameră de rezervă sau kit pentru reparație tubeless și o pompa cu cartușe CO2.

 

La prima etapă, asigură-te că ești relaxat și mergi atent primele 20 de secunde

Este ușor să faci exces de zel când ești la un concurs, plecând ca din pușcă de la linia de start. Însă dacă o iei tare din prima și începi să faci greșeli, concentrarea ta va avea de suferit, iar asta va însemna și mai multe greșeli.

Din acest motiv Tony recomanda să nu dai „full gas” din prima, pentru a-ți găsi ritmul mai întâi. Un concurs are puține șanse să fie câștigat în primele 20 de secunde, însă are șanse multe să fie pierdut.

 

Mănâncă ceva la fiecare 45 de minute, ca să nu obosești atât de tare încât să nu-ti mai poți reveni

Este ușor să uiți să mănânci și să te hidratezi la un concurs. Dacă și se întâmpla asta, îți va fi foarte greu să recuperezi. Trebuie să mănânci regulat la 45 minute și să te hidratezi permanent chiar dacă inițial nu simți nevoia. Îți va fi de folos mai târziu pentru că vei obosi mai puțin, obținând performanțe mai bune per total.

Nu uita că și creierul „mănâncă”. Concentrarea este prima victimă a oboseli, iar dacă nu mănânci suficient, vei începe să iei decizii proaste, cu mult înainte ca mușchii să obosească.

 

Exersează etapele pentru a-ți afla limitele

La majoritatea concursurilor de mtb-eduro poți parcurge traseele înainte cu 1-2 zile. Însă chiar dacă poți petrece acest timp încercând să memorezi toate zonele tehnice și dificile, este improbabil să fii în stare să ții minte tot. Este mai bine să folosești acest timp pentru a înțelege cât de tare poți pedala, înainte de a începe să faci greșeli.

O căzătura îți va penaliza mult timpul final, iar concurarea precaută îți va oferi doar câștiguri minimale la timp. Cel mai important este să-ți dai seama cât de tare te poți da, dar rămânând în limitele tale de confort. Dacă poți face asta, înseamnă că în ziua concursului vei avea mai multă încredere în tine și vei fi mai relaxat pe traseu.

 

Asuma-ți riscuri pe secțiunile ușoare și rapide și mai puțin pe cele tehnice

Sigur că orice concurs implica riscuri, dar știind unde să ți le asumi și unde să stai liniștit, va face diferența între adevărații rideri și amatori. Trebuie să te gândești la potențialul îmbunătățirii timpilor, cântărind în același timp, riscurile.

Trecând cu viteză maximă printr-o zonă dificilă, tehnică, poate vei recupera câteva secunde, însă și riscul de a avea un accident, unde strici bicicleta sau pe tine, este mare. Conservarea energiei pe zonele tehnice te va ajuta să pedalezi apoi puternic pe secțiunile ușoare, unde se poate face asta. Poate că asta nu te va face să te simți ca un „erou”, dar tactica îți va oferi timpi mai buni la final de etapă și concurs.