Hardtail sau full suspension? Merida BIG.NINE sau Merida NINETY-SIX? Află care este cea mai bună pentru tine

Te descurci bine pe un hardtail sau ai prefera un full? Este o întrebare pe care mulți și-o pun încă de la inventarea bicicletelor cu suspensii și la roata spate. Dacă la mtb enduro sau downhill este destul de clar că alegerea corectă este full-ul, la mtb cross country nu este atât de clar.

La Merida, bicicletele dedicate disciplinei mtb cross country sunt cunoscutele BIG.NINE – hardtail, si NINETY-SIX – full suspension.

Așa cum te-ai aștepta, ambele biciclete au multe în comun. Greutatea e foarte importantă la concursurile de cross country, așadar ambele au cadre ușoare. Modelele de top au cadre din carbon în timp ce modelele obișnuite sunt din aluminiu. Ambele biciclete au roți 29er, cu anvelope off-road, dar cu profil discret și foarte rapid. Ambele au suspensii față cu 100 mm cursă, cu lockout, pentru a preveni furcii suspensiei atunci când sprintezi ridicat din șa. De asemenea, pe ambele tipuri de cadre poți pune două bidoane mari de apă.

Desigur, diferențele apar atunci când te uiți la spatele bicicletelor. Daca Merida BIG.NINE dispune de cadru cu țevi seat stay și chain stays ușor aplatizate, pentru a se comporta ca un arc lamelar și atenua vibrațiile venite de la drum, Merida NINETY-SIX este echipată cu sistemul P-FLEX al suspensiei spate, care oferă 100 mm de cursă. Însă cu tot acest ansamblu spate, pivotul spate a fost eliminat, flexia cadrului având loc acum mulțumită elasticității carbonului.

Concursurile de cross country sunt despre eficiență, iar la acest capitol hardtail-ul câștigă detașat. Lipsa suspensiei spate înseamnă că fiecare „gram” de efort este transferat roții spate.

Pentru că nu are niciun pivot sau shock spate, mai înseamnă și că bicicleta este mai ușoară, lucru care poate însemna un avantaj real atunci când accelerezi. Mai puțină greutate înseamnă, întotdeauna, viteză mai mare la deal, important mai ales atunci când ai multe urcări scurte și rapide, ca la un concurs.

Dar asta nu înseamnă că hardtail-ul este întotdeauna mai bun când vorbim de urcări. Majoritatea mtb-urilor full suspension de cross country, cum este și Merida NINETY-SIX, sunt echipate cu suspensii blocabile, care transformă practic full-ul într-un hardtail.

Însă, chiar dacă per total un full este mai greu, să ai suspensie spate poate fi adesea un mare avantaj, mai ales pe traseele tehnice, dificile, pe urcări, unde aderența mai bună previne alunecarea roții spate. Asta înseamnă că o parte mai mare din energia ta este transferată spre roata spate.

Desigur, cel mai mare avantaj al full-urilor este că suspensia spate îți permite o viteză mai mare la vale, pe teren accidentat. De asemenea, este mult mai confortabil, iar asta înseamnă mai puțin efort la coborâre, lucru care reduce oboseala acumulată la turele lungi sau la maratoane.

Desigur, la cel mai înalt nivel competițional, cicliștii profesioniști dispun și de full și de hardtail. Pe care o folosesc, depinde de terenul pe care se dau și tipul concursului. Pentru maratoane lungi și dure sau concursuri cu mai multe etape, cei mai mulți vor alege un full suspension, în ciuda greutății puțin mai mari a bicicletei.

Povestea este asemănătoare și la concursurile scurte, dar tehnice de Cupă Mondială, unde dezavantajul greutății este depășit de controlul pe care îl primești de la un full suspension.

Pentru concursurile scurte, unde tot ce contează este puterea maximă și explozia de energie, hardtailul joacă, în continuare, un rol important, mai ales dacă traseul nu este prea accidentat. Pur și simplu nu poți bate transferul imediat și total de putere de la pedală la roată.

Așadar, care ți se potrivește mai bine, hardtail-ul sau full-ul? Ar trebui să le ai pe amândouă? Dacă ai fi ciclist profesionist probabil că sponsorul ți le-ar furniza pe amândouă, dar în viața reală este greu să ți le permiți pe ambele. Mai mult, poate nici nu ai unde să ții două biciclete în casă.

În acest moment începe să conteze mai mult prețul. Comparate de la egal la egal, cu echipare identică sau similară, hardtail-ul va fi întotdeauna mai ieftin, pentru simplul motiv că îi lipsește suspensia spate. De asemenea, absența suspensiei spate înseamnă și întreținere mai puțină.

Ar trebui să îți iei un mtb XC hartail dacă:

-          Vrei cel mai ușor și mai eficient mtb posibil, iar confortul nu este atât de important.

-          Coborârile și urcările pe care le faci în general, nu sunt atât de dure

-          Ai un buget mai redus și vrei întreținere mai puțină

 

Ar trebui să îți iei un mtb XC full-suspension dacă:

-          Vrei mai mult confort, la turele mai lungi

-          Coborârile și urcările pe care le faci în general sunt mai tehnice și mai dure

-          Bugetul e mai generos